Ondersteuning

Het Spaarne College staat onder andere bekend om de ondersteuning die wij leerlingen kunnen bieden. Zo bieden wij  ondersteuning op maat en ondersteunen we leerlingen met dyslexie, dyscalculie en een TOS. Ook bieden wij leerlingen de mogelijkheid aan hun schoolwerk te werken op school. Tot slot zijn er twee vertrouwenspersonen in huis.

Ondersteuningsstructuur

Het Spaarne College heeft vele professionals in huis om leerlingen te ondersteunen tijdens hun schoolcarrière. Als er behoefte is aan extra ondersteuning wordt dit met de leerling en ouders/verzorgers afgestemd op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften.

De wens voor ondersteuning kan besproken worden met de mentor van de leerling. 

Dyscalcullie training - spaarne college

Ondersteuning op maat

Op het Spaarne College kun je extra ondersteuning krijgen. De invulling van de ondersteuning is afhankelijk van de hulpvraag van de leerling en wordt afgestemd op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van de leerling. 

Traject- of orthopedagogische begeleiding

Je kunt begeleiding krijgen van een trajectbegeleider of orthopedagoog. Zij kunnen je bijvoorbeeld leren hoe je voor jezelf op kunt komen of hoe je op een goede manier om kunt gaan met medeleerlingen en docenten. De begeleider is werkzaam binnen de school hierdoor kunnen leerlingen zoveel mogelijk hun reguliere lesprogramma volgen.

De drie onderdelen van de begeleiding zijn:

  • begeleiden van leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften;
  • tips en adviezen voor docenten;
  • partnerschap met ouders (en externe hulpverleners).

Het doel van de begeleiding is dat leerlingen zo succesvol mogelijk hun schoolloopbaan kunnen vervolgen.

Trainingen

Het ondersteuningsteam geeft ook trainingen, zoals studievaardighedentraining, weerbaarheidstraining of een training gericht op het leren omgaan met faalangst. Bij een training kijken we altijd naar wat de leerling al goed kan en naar wat nog nodig is om een stapje verder te komen. Lees hier meer over de trainingen die wij aanbieden.

Contact

Wanneer ouders vragen hebben, is de mentor het eerste aanspreekpunt. De
mentor kan eventuele vragen doorsturen naar het ondersteuningsteam. Het e-mailadres is ondersteuningsteam@spaarnecollege.nl.

Dyslexiebeleid

Op het Spaarne College volgen we een duidelijk protocol op het gebied van dyslexie en andere leerstoornissen. Wij streven ernaar om dyslectische leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en te ondersteunen tijdens hun hele schoolloopbaan.

Dyslexiecoaches

Het Spaarne College heeft dyslexiecoaches. Iedere leerling met een dyslexieverklaring krijgt een dyslexiecoach toegewezen. De dyslexiecoach:

  • bespreekt de ondersteuningsmogelijkheden met de leerling;
  • geeft de leerling een dyslexiekaart met daarop de toegekende faciliteiten;
  • ondersteunt docenten/mentoren bij de begeleiding van de leerling.

In de begeleiding door de dyslexiecoach staat het bevorderen van de zelfredzaamheid van de leerling centraal.

Faciliteiten dyslectische leerlingen

De dyslectische leerling krijgt standaardfaciliteiten toegewezen:

  • de leerling kan gebruikmaken van een voorleesprogramma via de iPad;
  • de leerling krijgt een dyslexiekaart;
  • er worden afspraken gemaakt omtrent de normering van spelfouten;
  • de leerling krijgt 25 % tijdverlenging bij toetsen.
Voorleesprogramma iPad installeren

Hoe stel ik de voorleesfunctie in op mijn iPad-min

Dyslexie protocol

Ga naar het dyslexie protocol.

Contact

Wanneer ouders vragen hebben, is de mentor het eerste aanspreekpunt. De
mentor kan eventuele vragen doorsturen naar de dyslexiecoach of
dyslexiecoördinator. Het e-mailadres is
dyslexie@spaarnecollege.nl.

Beleid Ernstige Reken-Wiskundeproblemen en Dyscalculie (ERWD)

Op het Spaarne College wordt gewerkt met een protocol ERWD, waarin beschreven staat hoe leerlingen met ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie ondersteund worden tijdens hun hele schoolloopbaan.

ERWD of dyscalculie coaches

Leerlingen met een ERWD- of dyscalculieverklaring krijgen een coach toegewezen. In de begeleiding door deze coach staat het bevorderen van de zelfredzaamheid centraal. De coach:

  • bespreekt de ondersteuningsmogelijkheden met de leerling;
  • verstrekt de leerling een dyslexiekaart met daarop de toegekende faciliteiten;
  • ondersteunt docenten/mentoren bij de begeleiding van de leerling.
Faciliteiten van leerling met ERWD of dyscalculie

De leerling met een ERWD- of dyscalculieverklaring heeft recht op:

  • het gebruik van een rekenmachine tijdens lessen waar rekenen vereist is.
  • het gebruik van de Spaarne College rekenkaart;
  • 25% tijdverlenging bij toetsen waarbij rekenen een rol speelt.
Rekenkaart Spaarne College

rekenkaart - spaarne college

ERWD protocol

Ga naar het ERWD protocol.

Contact

Wanneer ouders vragen hebben, is de mentor het eerste aanspreekpunt. De mentor kan eventuele vragen doorsturen naar de dyscalculiecoach of dyscalculiecoördinator. Het e-mailadres is dyscalculie@spaarnecollege.nl.

Aangeboden trainingen

aanmelden voor een training gaat via de mentor

Weerbaarheid

Voor leerjaar 1, 2 en 3
Periode: start na de herfstvakantie én voorjaarsvakantie

De leerlingen leren om op een respectvolle manier op te komen voor de eigen wensen, grenzen en behoeften. Theorie wordt gecombineerd met fysieke en mentale aspecten.

Faalangst-reductie

Voor leerjaar 1, 2 en 3
Periode: start na de kerstvakantie

Theorie en praktische vaardigheden worden gecombineerd. Zodoende leren leerlingen omgaan met hun faalangst bij schoolse taken. Onderwerpen als een groei- en vaste mindset, lichaam ontspannen en het vergroten van eigenwaarde komen aan bod.

Examenvrees

Voor leerjaar 4
Periode: start na de kerstvakantie

De leerlingen die spanning hebben voor hun examens, leren in deze training om om te gaan met hun spanning. Hierbij komen onder andere aan bod zelfvertrouwen, lichaam ontspannen en gedachten omdraaien.

Dyslexie

Voor leerjaar 1
Periode: start na de herfstvakantie

De leerlingen leren over de sterke kanten van dyslexie en hoe ze deze kunnen inzetten bij het leren. Zelfredzaamheid is hierbij een groot aspect. Tijdens deze training worden theorie en praktische oefeningen gecombineerd.

Stuva

Voor leerjaar 1, 2 en 3

Er wordt geoefend met het vergroten van de studievaardigheden door de leerlingen tools aan te reiken op het gebied van planning, organiseren (overzicht) en leerstrategieën.

Ondersteuning bij schoolwerk

In de mediatheek kun je als leerling aan het einde van de lesdag of tijdens tussenuren aan schoolwerk komen werken. Een leerling kan zijn huiswerk maken, leren voor een proefwerk/ examen, een werkstuk maken enzovoorts. Alleen of samen met klasgenoten. Er is een medewerker aanwezig voor eventuele vragen.

Openingstijden mediatheek

ma t/m do     08:00 – 16:30 uur
vrijdag            08:00 – 14:45 uur

Ondersteuning bij huiswerk - Spaarne College
Mevrouw Killinc

Vertrouwenspersoon

Het Spaarne College beschikt over twee vertrouwenspersonen. Dit zijn mevrouw Huisman en meneer Broere.

Waarmee kun je terecht bij een vertrouwenspersoon?

Leerlingen en ouders kunnen terecht bij de vertrouwenspersonen wanneer zij ontevreden zijn over bepaalde zaken of gedragingen op school. Een vertrouwenspersoon gaat vertrouwelijk om met alle zaken die hij/zij in die hoedanigheid verneemt. Hij/zij biedt een luisterend oor en geeft informatie over mogelijke vervolgstappen. De vertrouwenspersoon lost een klacht niet op, maar ondersteunt bij het vinden van een goede oplossing.

Contact vertrouwenspersonen

Mevrouw Huisman (m.huisman@spaarnecollege.nl) en meneer Broere (c.broere@spaarnecollege.nl).