Naast gymdocent ben jij een van onze drie begeleiders voor nieuwe docenten. Wat houdt deze begeleidende rol in?

Meneer van Laar is een bezige bij. Hij werkt 4 dagen op het Spaarne College waarbij hij twee dagen lesgeeft en de rest van zijn tijd zich inzet als schoolopleider en docentenbegeleider. ‘’Ik vind het heel belangrijk dat wanneer je ergens nieuw binnen stapt, dat je een fijn en warm gevoel krijgt van de mensen en omgeving én dat je de hulp aangeboden krijgt die je nodig hebt. Het geeft mij een fijn gevoel dat ik kan inspelen op wat een nieuwe docent nodig heeft. Dat kan zijn in de les of buiten de les. Samen met de docent kijken we naar wat iemand nodig heeft, waar je goed in bent en wat je al kan, maar vooral ook wat je nog wil ontwikkelen.’’ Samen met mevrouw Vlaar en meneer Oosterveer begeleidt hij nieuwe docenten binnen onze school op basis van een gestructureerd plan welke terug te vinden is in het beleidsplan.

Welke vormen van begeleiding bieden jullie aan?

‘’Startende docenten worden 3 jaar ondersteund. Ervaren docenten die nieuw binnenkomen op het Spaarne College worden één jaar begeleid en hebben de mogelijkheid om dit uit te breiden. In het nieuwe schooljaar starten we altijd met een intervisie met alle nieuwe docenten.

Meneer van Laar docentenbegeleider en schoolopleider - Spaarne College

Gedurende het schooljaar vinden er nog zes intervisiemomenten plaats, ieder met hun eigen thema. De nieuwe docenten worden na de eerste bijeenkomst random ingedeeld bij één van ons voor individuele begeleiding. Denk hierbij aan: lesbezoeken, driehoeksgesprekken met leidinggevende, begeleider en nieuwe docent en één-op-één gesprekken tussen docentenbegeleider en startende docent.’’ De begeleiding wordt ieder schooljaar geëvalueerd onder de nieuwe medewerkers en vervolgens verbeterd.

Meeloopdagen

Sinds dit jaar zijn er ook meeloopdagen bij gekomen. Er zijn geregeld geïnteresseerden die een overstap naar het onderwijs overwegen en na het Meet&Greet event kwamen er nog meer nieuwsgierigen bij. De begeleiders zijn gevraagd ook deze mensen op te vangen. Er wordt hen een dag aangeboden met een volledig programma: zij kunnen meekijken bij diverse lessen, er wordt belangrijke informatie over opleidingstrajecten en andere zaken gedeeld en zij kunnen in gesprek gaan met een van de teamleiders.

driehoeksgesprek spaarne college

‘’Ik vind het vooral belangrijk om hun te laten zien ‘dit is onze school en dit is onze doelgroep’. Het gaat erom dat mensen een reëel beeld meekrijgen. Het gaat er mij niet om iedereen binnen te halen. Een school en cultuur moeten bij je passen. Daarnaast is het een maatschappelijk probleem dan we een tekort aan docenten hebben en vind ik het vooral belangrijk aan dat grotere geheel bij te dragen.’’

Hoe ben je hierin gerold?

’Voordat het Spaarne College drie jaar geleden startte kwamen er twee nieuwe taken beschikbaar waar ik me tot aangetrokken voelde: schoolopleider én docentenbegeleider. Samen met mevrouw Vlaar ben ik toen gaan nadenken over de invulling van deze rollen. Toentertijd hebben we het traject ‘frisse start’ opgezet. Dit is het 3-jarige traject welke je volgt als je net van de docentenopleiding komt.‘’

Meneer van Laar, mevrouw Vlaar en meneer Oosterveer hebben duidelijk twee verschillende rollen, maar ze overlappen elkaar wel. ‘’We hebben veel docenten die voor de klas staan én nog studeren. In de loop van het schooljaar starten er soms ook nieuwe docenten die we dan weer op maat begeleiden. Dit schooljaar begeleiden we in totaal 17 studenten en 18 nieuwe docenten.’’

Waarom past deze rol bij jou?

‘’Ik kan heel goed luisteren en samen met iemand zijn of haar ondersteuningswensen en doelen vertalen naar concrete stappen.’’

Op 15 maart vond er een regionaal Meet&Greet event plaats voor iedereen die interesse heeft om te werken in het voortgezet onderwijs. Meneer van Laar was een van de aanwezige vertegenwoordigers van het Spaarne College.
mevrouw Regelink en meneer van Laar - Spaarne College

Waarom vind jij het belangrijk dat dit soort evenementen georganiseerd wordt?

‘’Zoals ik eerder al aangaf gaat het om een maatschappelijk probleem waar we in heel Nederland mee kampen. Dit evenement was opgezet als een van de oplossingen om nieuwe mensen te werven voor het onderwijs. Voor ons was het een vruchtbaar evenement, want van de 150 bezoekers hebben er negen hun contactgegevens aan ons doorgegeven. Ik heb die negen mensen persoonlijk gebeld en gevraagd of ze op een specifieke datum langs konden komen. Met het merendeel van hen hebben we toen een dagprogramma doorlopen: ontvangst, rondleiding, lessen bekijken, lunch en evaluatie gesprek. De mensen waarvan ik vond dat zij goed in ons team zouden passen heb ik warm aanbevolen bij onze desbetreffende teamleiders. Helaas was er op dat moment geen match tussen hun wens en de openstaande vacatures dus konden we ze voor nu niet plaatsen. Maar wie weet wat de toekomst brengt.’’ 

Wat zou jij mee willen zeggen tegen mensen die een overstap naar het onderwijs overwegen?

‘’Ga vooral een kijkje nemen in de praktijk bij meerdere scholen en laat je goed informeren. Maak een keuze die écht bij jou past. Denk goed na over welk vak je wilt geven, op welke type school en in wat voor een team. Heb er een goed gevoel bij, dan is dat passend voor jou. Tot slot geef ik je de tip om het programma ‘Talent als docent’ te bekijken waarbij je geholpen wordt bij de overstap naar het onderwijs. Veel succes en wie weet tot ziens!’’