Naar school gaan we in Nederland allemaal tot ons 16e jaar. Je zou het bijna als vanzelfsprekend gaan zien dat docenten zich iedere werkdag weer inzetten om leerlingen kennis en vaardigheden bij te brengen. In de breedste zin van het woord. Wij zijn heel trots op onze medewerkers en staan vandaag, op de Dag van de Leraar, graag even met je stil bij de mensen achter het Spaarne College. Wie zijn de docenten, wie zijn die ondersteunende krachten op onze school? Voor dit interview spraken wij met mevrouw Huizinga, zij is docent Zorg en Welzijn, docent Nederlands én mentor. 

mevrouw Huizinga - Spaarne College

Waarom werk je in het onderwijs?

’Door een ongeluk moest ik mij noodgedwongen omscholen. Het onderwijs leek mij interessant en passend. Ik heb de directeur van het Spaarne College gemaild met de vraag of ik een dag mee kon lopen en de dag erna zat ik al bij hem aan tafel. Enkele weken later stond ik voor de klas. Kort gezegd: ik ging kijken en ik kreeg direct een baan,’’ vertelt mevrouw Huizinga hard lachend. ‘’Ik vond het direct super leuk en super spannend natuurlijk! Maar zo heb ik het wel geleerd: door een grote sprong in het diepe te wagen. Nu werk ik als zij-instromer al twee jaar op het Spaarne bij de sectie Zorg en Welzijn. Sinds vorig jaar geef ik er ook Nederlands bij en sinds dit schooljaar ben ik voor het eerst co-mentor met meneer Meijer. Daar liggen echt mijn kwaliteiten: het ondersteunen en motiveren van de leerlingen.’’

kers op de taart - spaarne college

Wat is een werkervaring die je altijd bij zal blijven?

’In het 2e schooljaar begon ik dus met het geven van lessen Nederlands. Er is toen een klas geweest die me écht heeft geleerd hoe je een docent moet zijn. De lesstof bleek niet het lastige punt, maar de dynamiek in de klas. Zij zullen het nooit weten, maar ik ben hen heel dankbaar.
Wat mij ook altijd zal bijblijven zijn de leerlingen die zo’n verbinding voelen dat ze na een blok weer bij je terug komen om te praten. Leerlingen krijgen bij Zorg en Welzijn en de andere profielen PPO (praktische profiel oriëntatie) lessen in een blok van 8 weken. Het feit dat leerlingen zich veilig genoeg voelen om hun levensverhaal met mij te delen, maakt voor mij de rol als docent intens mooi. Het is een soort kers op de taart om die verbinding te voelen.‘’

Wat maakt het onderwijs zo leuk?

’Iedere dag is anders. Al geef je dezelfde les aan een andere groep; het is nooit hetzelfde, omdat de dynamiek altijd anders is. En daar houd ik van! Mijn dagen moeten niet hetzelfde zijn. Ik moet wel toegeven dat er gelukkig ook vakanties tussendoor komen om mij enige structuur te geven en ik me kan voorbereiden op een volgend blok.’’

Welk compliment zou je willen maken naar je collega’s in het onderwijs?

’Wat ik hier op school zie is een tomeloze inzet en flexibiliteit. Als beginnend docent/ mentor hoef ik maar te kikken of ik krijg hulp of feedback. Voor een beginner is dat super fijn! Ik gun iedereen die het onderwijs ingaat een team als het mijne wat aanvoelt als een warm bad.’’