nieuwe leerweg3

21-04-2022

Aankomend schooljaar start onze school met een pilot van de nieuwe leerweg. Deze leerweg vervangt de huidige gemengde leerweg. De afgelopen weken hebben de vierdejaars leerlingen van het profiel Economie en ondernemen een mini pilot gedraaid om als allereersten de nieuwe leerweg te ervaren.

Wat houdt de nieuwe leerweg in?

Projectcoördinatoren nieuwe leerweg dhr. R. Aboumalih en mevr. H. Eryilmaz: ‘’Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap heeft besloten de leerlingen van de huidige gemengde leerweg (GL) en theoretische leerweg (TL) samen te voegen tot één nieuwe leerweg. Zodat deze leerlingen naast theoretische kennis ook praktijkervaring gaan opdoen binnen het bedrijfsleven.’’

Start pilot nieuwe leerweg schooljaar 22-23

Aankomend schooljaar start onze school met een pilot (test) van de nieuwe leerweg. Leerlingen die nu lessen volgen binnen GL- of TL-niveau, hebben voor aankomend schooljaar de keus gekregen om te kiezen voor de TL óf de nieuwe leerweg. Leerlingen die de nieuwe leerweg gaan volgen gaan aan de slag met bedrijfscasuïstiek. Zij gaan hiervoor in gesprek met bedrijven, leren (creatieve) oplossingen te bedenken, doen onderzoek en leren meer over samenwerken als groep. Voor de pilot hebben leerlingen gekozen om praktijkopdrachten uit te voeren binnen één van de volgende twee richtingen: economie of techniek.

Waarom gaat de nieuwe leerweg van start?

De nieuwe leerweg geeft leerlingen de kans om een goed beeld te krijgen van het leven buiten de school, het leert hun te ervaren wat ze leuk vinden en waar ze echt goed in zijn en met opgedane skills kunnen ze makkelijker doorstromen naar het MBO of de havo (bron: www.nieuweleerweg.nl). Dhr. R. Aboumalih en mevr. H. Eryilmaz: ‘’Ook bedrijven geven aan dat zij graag willen dat leerlingen eerder in aanraking komen met het bedrijfsleven. Door de NL stappen zij bedrijven binnen en ervaren zij hoe de sfeer is binnen een bedrijf, hoe collega’s met elkaar omgaan, hoe het reilt en zeilt binnen een bedrijf en meer. Het is een win-win-win situatie voor leerlingen, bedrijven en de school. Het bedrijf komt zo in contact met leerlingen en begrijpt de leerlingen beter. Leerlingen krijgen een veel beter beeld van hun toekomst en de school legt contacten met het bedrijfsleven wat ook nuttig is voor stages en dergelijke.’’

Mini pilot nieuwe leerweg

Dhr. R. Aboumalih en mevr. H. Eryilmaz: ‘’Drie weken geleden is er een mini pilot voor de nieuwe leerweg gestart. Er zijn zeven groepen aan de slag gegaan met een bedrijfscasus. Hieronder vertellen leerlingen over hun eerste ervaring met het bedrijfsleven tijdens de mini pilot nieuwe leerweg. Zij hebben uit een zevental opdrachten één opdracht mogen kiezen. De mini pilot is op 19 april 2022 afgesloten met presentaties van iedere groep.’’

Opdracht voor Cakeworks

Wie was jullie opdrachtgever en wat was jullie opdracht?

Leerling: ‘’Onze opdrachtgever was cakeworks, wij hebben voor de eigenaresse een nieuwe, modernere etalage gecreëerd.”

Wat is jullie oplossing?

Leerling: ‘’De etalage hebben we ingericht met een fotoslinger van eerdere taarten, we hebben een paspop volgeplakt met macarons, etagères geplaatst in verschillende hoogtes om de taarten op tentoon te stellen en een gordijn opgehangen om iets minder in het zicht te zitten.’’

Hoe beviel deze opdracht?

Leerling: ‘’Heel leuk en leerzaam! Je leert een plan te maken en dit echt te realiseren. Het was wel wat spannender en leuker dan andere opdrachten, omdat dit voor een echte opdrachtgever is. Ook vonden we het thema leuk: taarten en etaleren. Dat maakte de opdracht nog leuker.’’

Wat heb je voor skills ontwikkeld tijdens deze opdracht?

Leerling: ‘’We hebben echt goed samengewerkt. Ieder had zijn eigen taak en verantwoordelijkheid. We hebben ook veel meer inzicht gekregen in plannen. Natuurlijk vond er af en toe ook een botsing plaats, maar dit kwam telkens snel goed.’’

Opdracht voor Raakshalle

Wie was jullie opdrachtgever en wat was jullie opdracht?
Leerling: ‘’Onze opdrachtgever was de eigenaresse van de Raakshalle in Haarlem. Linksachter in het bedrijfspand is er een splitsing en de eigenaresse kampt ermee dat bezoekers maar één kant op lopen en de andere zijde van de winkel vaak overslaan. Wij moesten hier mogelijke oplossingen voor aandragen.’’

Wat is jullie oplossing?
Leerling: ‘’Wij zouden een koffiecorner laten plaatsen op de plek waar nu weinig bezoekers komen, de lichten feller laten schijnen op die plek en de looproute duidelijker maken én de koffiecorner daar duidelijk op aangeven.’’

Hoe beviel deze opdracht?
Leerling: ‘’Het ging goed, maar het was wel een beetje wennen. Deze opdracht duurde veel langer dan normaal en je bent bezig met een opdracht voor een bestaande opdrachtgever. Dat betekent dat er wat meer druk op zat. Hierdoor namen we het een stuk serieuzer.’’

Wat heb je voor skills ontwikkeld tijdens deze opdracht?
Leerling: ‘’Voor mijn toekomst is deze opdracht heel nuttig geweest, want ik wil evenementen gaan organiseren. Ik heb meer geleerd over samenwerken, nadenken over uitstraling van een winkel en het aantrekken van een doelgroep.’’

Opdracht voor Pipoos

Wie was jullie opdrachtgever en wat was jullie opdracht?

Leerling: ‘’Onze opdrachtgever was Pipoos, een hobbywinkel in het centrum van Haarlem. Zij willen meer mensen trekken naar hun winkel en hebben ons gevraagd te bedenken hoe zij dit kunnen doen.

Wat is jullie oplossing?

Leerling: ‘’Ons idee is om een Pipoos wagentje door de stad te laten rijden die aankondigt dat er een win-actie is. Deze win-actie wordt i.s.m. de Vleeshal in Haarlem uitgevoerd. Mensen kunnen een kunstwerk maken en bij de Vleeshal tentoonstellen. Diegene die wint, mag voor een x bedrag mooie spullen naar keuze bij Pipoos uitzoeken.’’

Hoe beviel deze opdracht?

Leerling: ‘’Ik vond de opdracht leuker dan andere opdrachten die ik eerder voor school heb gedaan, omdat je je leert te verdiepen in een bedrijf. Ik heb tijdens de opdracht veel geleerd over de economische kant van een bedrijf: hoe je je bedrijf kunt promoten.’’

Wat heb je voor skills ontwikkeld tijdens deze opdracht?

Leerling: ‘’Wij hebben geleerd om ons idee uit te werken, samen te werken als groep en met een onbekend bedrijf en geleerd hoe je je idee moet presenteren.’’

Geschikte casussen van bedrijven

Om geschikte bedrijven/ casussen aan te kunnen bieden aan leerlingen zijn wij een samenwerking aangegaan met Match2Work. Mocht u een bedrijf hebben of kennen met een probleemvraag voor onze leerlingen, neem dan graag contact op met mevr. H. Eryilmaz (h.eryilmaz@spaarnecollege.nl) of dhr. R. Aboumalih (r.aboumalih@spaarnecollege.nl).