Ieder kind wordt gezien en voelt zich veilig, is het uitgangspunt van de nieuwe vmbo-school in Haarlem Noord. Daarom wordt de nieuwe schoollocatie – het huidige Sterren College aan het Badmintonpad – verbouwd tot een school die nog transparanter, lichter en persoonlijker aanvoelt.

Erik van Wel is architect bij BRTArchitecten, het bureau dat de verbouwing realiseert. “Wij hebben al veel scholen ontworpen”, zegt Erik. “De gemene deler is dat we in ieder gebouw een soort ‘ziel’ proberen te brengen. We willen dat onze gebouwen een bijdrage leveren aan het welzijn van leerlingen en medewerkers. Met architectuur kun je het gedrag van mensen ook echt beïnvloeden. Bijvoorbeeld door heel bewust te kiezen voor specifieke kleuren, materialen en vormen.” Daarom is de architect met zijn team eerst door het schoolgebouw gaan lopen met de blik van een 12-jarig kind. “Die verbeelding is belangrijk, het helpt enorm bij het denken over hoe de school er moet uitzien.”

Zichtbaar

Het huidige gebouw van het Sterren College is een prima gebouw, vindt Erik, met hoogwaardige materialen zoals mooie houten kozijnen en linoleumvloeren. “Het is heel ruim opgezet. Dat kan alleen wel wat overweldigend overkomen op een kind van een jaar of 12, 13.” Eriks bureau heeft daarom een aantal architectonische ingrepen bedacht om een sterk gevoel van veiligheid en kleinschaligheid te creëren. In de eerste plaats gescheiden zones voor de onder- en bovenbouw. Daarbij horen ook aparte entrees en eigen pauzeruimtes en fietsenstallingen. Op elke hoek van de gangen in het gebouw komt een functiegebied waar een volwassene aanwezig is, zoals een conciërge of een receptionist. De docentenkamer komt bovendien veel centraler in het gebouw. Erik: “Ons uitgangspunt is dat leerlingen zich echt gezien gaan voelen op school, in positieve zin, niet als een soort bewaking. Daarom krijgen de theorielokalen ook transparante wanden naar de middenruimte toe, waar leerlingen individueel zitten te werken. Die transparantie begint vanaf een hoogte van 1.20 meter; zo kan de staande docent wel naar buiten kijken maar worden de zittende leerlingen in de klas niet steeds afgeleid door wat er buiten de klas gebeurt.”

Aangepaste ventilatie

Echt heel anders wordt de begane grond met de twee tribunetrappen. “Dat is nu een wat onrustige plek, een soort drukke ‘snelweg’ van voetgangers”, zegt Erik. “We gaan er een verblijfsruimte van maken, met verhoginkjes en zitjes. Er komen wat meer besloten plekken waar je met een klein groepje kunt zitten. Als leerlingen hun eigen plekken hebben, komt er meer rust.” Ook op de eerste verdieping, waar de derde- en vierdejaars binnenkomen, worden er verblijfsplekkengemaakt: er komen zitplekken langs de reling en er worden tochtportalen gebouwd die het tochtprobleem – het waait daar in de gang – zullen verhelpen. Klachten over de tocht en het klimaat in de school worden sowieso aangepakt door het hele ventilatiesysteem aan te passen. Erik: “De lucht zal rustiger in het systeem geblazen worden, waardoor je minder last van tocht krijgt. Bovendien zal je per lokaal voortaan de temperatuur kunnen afstellen. Ook dat is heel belangrijk voor het welbevinden.”

Rustgevend groen

De vloeren in de hele school krijgen een frissere en lichtere tint. Erik: “We mengen er meer groentinten doorheen, groen werkt rustgevend en het maakt het gebouw van binnen wat lichter.” Ook de vloeren van de twee ‘torens’ krijgen een andere kleur. “We gaan die trappen bekleden met gekleurd linoleum. Het scheelt als je per verdieping een andere kleur vloer maakt, of misschien zelfs per trede wisselend. Dan wordt de schaal wat vriendelijker.”

Kleinschalig en veilig

Denk als lezer nu niet dat het gebouwcompleet verandert. “Dat is ook niet nodig”, benadrukt Erik. “De huidige leerlingen zullen hun school echt terug herkennen. De verbouwing gaat het wat kleinschaliger maken en veiliger aanvoelend.” Er wordt een jaar uitgetrokken voor de verbouwing, zomer 2020 moet hij klaar zijn. Erik: “We proberen de overlast daarbij zoveel mogelijk te beperken. De zware ingrepen die gepaard gaan met herrie, doen we in de schoolvakanties. De lichtere klussen, zoals het schilderwerk, gebeuren wel onder schooltijd en dat zal alleen betekenen dat de leerlingen af en toe les krijgen in een ander lokaal dan gebruikelijk.”