meneer Vermeulen - smart technology workshops Spaarne College

Sinds oktober 2020 verzorgt het Spaarne College technische workshops voor basisschoolleerlingen uit de omgeving. Leerlingen uit groep 3 tot en met groep 8 kunnen diverse workshops op onze school volgen onder leiding van vakdocenten. De workshops worden gegeven op initiatief van het project Sterk Techniek Onderwijs (STO). In dit interview deelt meneer Vermeulen, van Smart Technolgy, zijn ervaringen.

Wat voor workshop(s) verzorg jij op school vanuit het STO project?

Meneer Vermeulen verzorgt lego workshops vanuit het vak Smart Technology aan leerlingen uit groep 4 t/m groep 7. Als leerlingen voor de eerste keer een workshop bij hem volgen gaan ze aan de slag met ‘Lego WeDo 2.0!’. ‘’Ik leg de leerlingen uit dat we allemaal wel slimme technologie (=Smart Technology ofwel smarttech) kennen. Denk maar aan de lichtsensor in het lokaal of een achteruitrijsensor in een auto. Daarnaast bestaat de essentie van mijn les uit het meegeven dat je bij een dilemma altijd een keuze hebt. Bij smarttech gebruik ik er twee: huilen versus smarttech inzetten. Bij optie 1 heb je opgegeven en ben je gestopt met nadenken. Bij optie 2 ga je nadenken ‘wat weet ik wel?’ en ‘wat heb ik al gehoord’ om vervolgens tot een slimme oplossing te komen’’, legt meneer Vermeulen uit.

workshops smart tech 2

Tweede stap: programmeren van de raceauto

Vervolgens gaan de leerlingen aan de slag met de legokisten en zetten zij in tweetallen een raceauto in elkaar. De volgende stap is programmeren. Meneer Vermeulen vervolgt: ‘’programmeren is in feite net als een kralenreeks maken zoals je vroeger bij de kleuters deed. Door te ‘rijgen’ op kleur in een bepaalde volgorde krijg je een bepaald patroon.’’ De workshop gaat verder met het uitvoeren van een aantal testjes. Wat valt op als je racete met grote banden en wat valt op als je racete met kleine banden? Aan het einde van de workshop racen alle auto’s tegen elkaar. Natuurlijk sluit meneer Vermeulen altijd af met de uitsmijter: ‘vergeet niet dat je altijd twee opties hebt: direct een ander om hulp vragen (‘huilen’) of zelf nadenken (smart technology)’.

Klassen die voor de tweede keer een workshop komen volgen

Leerlingen die voor een tweede keer een workshop komen volgen gaan aan de slag met de gele legokisten. Hiermee zetten zij in tweetallen een breakdancer in elkaar en programmeren hem om bepaalde dansmoves te laten uitvoeren.

workshops smart tech 3
workshops smart tech 4

Workshop dashrobot programmeren

‘’Tot slot bieden we nog een derde workshop aan die gegeven wordt vanaf groep 6: het programmeren van de blauwe Dashrobot. De workshop wordt gegeven vanaf groep 6 omdat het programma in het Engels is. Je bent bij deze workshop ook echt bezig met functies van programmeren zoals dat je moet instellen dat als de robot een obstakel ziet hij moet stoppen en om moet draaien‘’, legt meneer Vermeulen uit.

Welk effect zie jij bij de basisschool leerlingen die de workshop volgen?

Met een lach op zijn gezicht legt meneer Vermeulen uit: ‘’Ik zie ze in de workshop goed samenwerken en ik zie bijna alleen maar vrolijke gezichtjes. Verder vertellen de begeleiders die mee zijn dat de leerlingen zo lekker gemotiveerd bezig zijn en goed luisteren. Sommige leerlingen vallen opeens op een heel positieve manier op. Ik denk dat dit komt doordat ze in een andere omgeving zijn, met een nieuwe leraar in aanraking komen en ik maak vanaf moment één heel duidelijke afspraken. Net zoals in mijn lessen’’, zegt meneer Vermeulen met een lach op zijn gezicht.

workshops smart tech 1
workshops smart tech 5

Wat brengt het geven van de workshops jou?

‘’Het kost veel energie omdat ik 2 uur lang aansta en ik de workshop in mijn eentje begeleid. Maar die energie krijg ik ook weer terug door het geven van de workshop. Wat ik ook zo tof vind is om te zien hoe leerlingen hun creativiteit gebruiken en ze met dezelfde middelen de robots op een andere manier in elkaar zetten of bepaalde zaken oplossen’’, vertelt meneer Vermeulen vol trots.  

Wat is jouw ideale toekomstperspectief voor de volgende generatie wat betreft techniek?

Meneer Vermeulen: ‘’Dat kinderen/ volwassenen altijd zullen kiezen voor optie 2 (slim denken) en dat ze beseffen dat ze altijd een keus hebben en nog belangrijker dat zij voor de keuze gaan waar zij en anderen het meeste aan zullen hebben.’’